Webdesigner en Fotograaf moeten goed samenwerken.

Bij een mooie website passen de foto’s in het kader

Dat klinkt logisch zou je zeggen. Natuurlijk moeten de foto’s in het kader passen en zo niet dan maken we ze wel pas… Als dat laatste gebeurt blijkt het toch vaak lastig in te passen. Een hoofd moet worden aangesneden, een handeling komt net niet goed uit en om over de algehele compositie maar te zwijgen. Voor een aantal pagina’s van een website is het belangrijk de lengte-breedte verhouding goed af te stemmen met de fotograaf zodat deze ervoor kan zorgen dat de foto naadloos past in het kader en compositieregels niet met voeten getreden worden.

Banner verhouding 1 : 3

Veel websites hebben op de homepage een zogenaamde ‘scrolling banner’ gevuld met foto’s of een grafische afbeelding. 3 of 4 foto’s wisselen elkaar automatisch af zodat de bezoeker een snel overzicht krijgt van waar de website over gaat. Deze banners zij vaak in een verhouding van 1 : 3. Dit is 33% van het normale opname formaat van een spiegelreflexcamera en daar gaat het vaak fout. Fotografen hebben geleerd een 3-dimensionaal beeld zo smaakvol miogelijk om te zetten naar een platte foto. De indeling van de verschillende beeldelementen in dat platte beeld speelt een zeer belangrijke rol in de aandacht die de beschouwer geeft aan die beeldelementen. Een fotograaf zal door middel van compositie regels zoals invoerende lijnen en de gulden snede (schilderkunst) zijn beeldkader in een verhouding van 2:3 indelen. Zowel de korte zijde als de lange zijde van dat kader wordt in drieën gedeeld en de snijpunten van die lijnen vormen de sterke punten van een foto. Om die reden zitten bijvoorbeeld de ogen in een goed portret boven het midden van de foto en zal bij een landschapsfoto de horizon of helemaal boven in het kader zitten, of helemaal onder in.

Als de fotograaf dus geen duidelijke instructies heeft gekregen over het uiteindelijk gebruik van de foto, zal hij/zij de vlakindeling doen op basis van de verhouding 2:3 en daarbinnen op zoek gaan naar de sterke punten met het gevaar dat die er dan bij een banner weer afgesneden kunnen worden. Een goed overleg tussen vormgever en fotograaf voorkomt dit. Bij de bedrijfsfotografie voor de nieuwe website van Tyrepoint Zwolle heeft de fotograaf van STUDIOVHF in goed overleg met webdesigner N35 Media de composities naadloos laten aansluiten aan het formaat en de 1:3 verhouding van de banner:

(een aantal voorbeelden voor de website van Tyrepoint zwolle)

Productfotografie Webshops

Bij het fotograferen van producten voor webshops heeft de fotograaf doorgaans meer vrijheid. Hier kan een vierkant basiskader gevuld worden met zowel staande of liggende 2:3 foto’s. Vrijstaand gemaakte foto’s met een witte achtergrond passen dan altijd in het kader.

Behalve bedrijfsfotografie op locatie verzorgt STUDIOVHF productfotografie in de fotostudio bij Zwolle. Dit betreft een grote verscheidenheid aan producten: meubelen, kleding, electrische apparatuur, onderdelen, maar ook producten als groente en fruit en vers gebakken broodjes. De studio heeft de beschikking over een vaste Limbowand van 10 x 5 x 3 meter voor middelgrote producten en een opnametafel voor de kleinere producten. In de studio werken de fotografen volgens de laatste richtlijnen van de NIDF en ISO norm 3664 2009 op het gebied van kleurbeheer en bestandsbeheer. Producten worden gefotografeerd voor brochures, advertenties, prijslijsten en websites. De fotografen benutten de klassieke onthoekingstechnieken voor het correct weergeven van lijnen en verhoudingen. Ook bezit de studio over de optische apparatuur voor de verlegging van het scherptevlak zodat een product van voor tot achter scherp kan worden afgebeeld, in hoge resolutie voor grootformaat gebruik, op bijvoorbeeld billboards en vrachtwagens.

Wij nodigen u uit om ons portfolio te bekijken op de website en horen graag van u!

 

Voor meer info : http://www.studiovhf.com/over/