Hostme
Image default
Bedrijven

Een index maken in Excel

Wanneer je in Excel werkt moet je vaak op zoek naar bepaalde gegevens. Soms kun je uren bezig zijn met het zoeken naar deze bepaalde gegevens. Excel heeft hier een handige zoekfunctie voor. Naast deze zoekfunctie heeft Excel ook een index functie. De index functie is erg handig om specifieke gegevens te vinden. Deze index in Excel geeft als resultaat een waarde of een verwijzing naar een waarde vanuit een tabel of een bereik. Ook heb je nog de index match functie. Dit is een veelgebruikte methode die veel overeenkomsten heeft met de verticaal zoeken functie. Wil je meer weten over index in Excel? Lees dan verder.

 

Hoe werkt het?

De index in Excel geeft de waarde van een cel in een tabel. Dit gebeurt op basis van een opgegeven rij of kolom. De index in Excel kent twee varianten. Deze noemen we de matrix variant en de verwijzing variant. De matrix variant is vereist, dit is een cellenbereik of een matrixconstante. Als deze matrix een rij of een kolom bevat, is het bijbehorende rij getal of kolom getal optioneel. De verwijzing variant is een verwijzing naar een of meer cellen. Hierbij is het rij getal vereist, dit is het nummer van de rij in de verwijzing waaruit een waarde moet worden gehaald. Het kolom getal is hier optioneel net als het bereik getal.

 

Excel index match

De Excel index match kan bij index in Excel gezien worden als de index vergelijken combinatie. De vergelijken functie geeft als resultaat de relatieve positie in een matrix van een item dat overeenkomt met een opgegeven waarde in een opgegeven volgorde. De zoekwaarde in index in Excel is ook de waarde die je wil opzoeken. Met de zoeken matrix optie kun je zo aangeven in welke kolom je de zoekwaarde wil vinden. Een index in Excel kent dus meerdere functies.

https://hulpbijexcel.nl/index-in-excel/